Kies / Choose / Choisi / Wšhlen Sie

 Nederlands   English   Francais   Deutsch


 

Restaurant en Allergie


Voorgerecht 2.1.2/4:

Beleid
Inkoop van grondstoffen
Opslag van grondstoffen
Voorlichting & Training Personeel

[HOME]
1.
Beleid (2) en wat meer?
2.
Welke maatregelen?
2.1
Vervolg maatregelen?
2.1.1 Gast Perspectief
2.1.2. Restaurant Perspectief
3.
Inventarisatie (1)?
4.
Inventarisatie (2)?


 

[voorgerecht 2.1.1]                                                            [voorgerecht 3]
 

-- Vertrouwen, net als kunst, komt nooit van het weten van alle antwoorden; het komt door open te staan voor alle vragen. --

Samenwerken om uit eten te gaan!

Perspectief van het Restaurant!

Gebaseerd op ervaring en gesprekken met culinaire en restaurant professionals worden de volgende suggesties gegeven om restaurant en catering bedrijven te helpen om zichzelf en hun personeel op te leiden om gasten met speciale diŽten te ondersteunen. Deze omvatten hoe:

  1. Personeel op te leiden over potentiŽle dieet vereisten
  2. te identificeren restaurant (catering) specifieke ingrediŽnten en voedselbereidingtechnieken voor potentiŽle aanpassing voor gespecialiseerde diŽten
  3. te communiceren met gasten om hun speciale dieeteisen te begrijpen
  4. een accuraat begrip van de bestelling en de speciale eisen noodzakelijk
  5. zorg te dragen voor het goed volbrengen van speciale orders
  6. een maaltijd geserveerd moet worden
  7. na te vragen over de service aan deze gasten en er voor te zorgen voor een tevreden dineer ervaring

1. Opleiden personeel over potentiŽle dieetvereisten. [top]

  • Geef training aan het management en personeel over:
    • speciale diŽten en dieetvereisten
    • interactie met mensen die een speciaal dieet nodig hebben
  • Krijg certificatie van de juiste organisatie en restaurant allergenenbewustzijn programma's
    • Neen een abonnement op Shock! Tijdschrift voor de ernstige allergische reactie. [klik hier]
    • Neem deel aan NAN trainingen en discussiefora
  • Praat met andere restauranthouders die al met speciale diŽten rekening houden
  • Monitor training effectiviteit en gasten respons

    [vragen die je jezelf kunt stellen]

2. Identificatie van restaurant specifieke ingrediŽnten voor potentiŽle aanpassing voor speciale diŽten. [top]

  • Identificeer algemene voedselallergenen en gerelateerde ingrediŽnten
  • Maak een inschatting waar bij de voedselbereiding specifiek in uw keuken algemene voedselallergenen voorkomen
  • Identificeer welke menuonderdelen van nature vrij zijn van specifieke voedselallergenen
  • Onderzoek potentiŽle aanpassingen voor menuonderdelen gebaseerd op specifieke voedselallergenen en ingrediŽnten
  • Stel vast waar mogelijke kruisbesmeeting kan optreden en potentiŽle aanpassingen in de keuken nodig zijn
  • Identificeer welke ingrediŽnten en welke activiteiten bij de voedselbereiding NIET! aangepast kunnen worden

    [vragen die je jezelf kunt stellen]

3. Begrip van de speciale dieetvereisten van gasten en bespreking van het menu [top]

  • Bespreek de dieetvereisten van de gast:
    • kans op anafylactische shock
    • volgt een speciaal medisch dieet
    • heeft ernstige voedselallergie
    • heeft een speciaal dieet
  • Bespreek de menuonderdelen en veiligheidfactoren van de gerechten:
    • Welke menuonderdelen zijn veilig in relatie tot de dieetvereisten
    • Identificeer welke menuonderdelen aangepast kunnen worden om veilig te zijn voor de gast

    [vragen die je jezelf kunt stellen]


4. Faciliteer dat de bestelling en de dieetvereisten op de juiste manier begrepen wordt
[top]

  • stel vast of de speciale bestelling wordt begrepen door de koks die onder de chef-kok verantwoording werken
  • kijk hiervoor ook naar de taalkennis van het keukenpersoneel
  • Bepaal de haalbaarheid voor het bereiden van deze speciale maaltijd in relatie tot de drukte in de keuken
  • Schat in of de bestelling, zoals deze verzocht is, bereidt kan worden
  • bespreek als een verandering aan de bestelling gedaan moet worden dit allemaal met de gast

    [vragen die je jezelf kunt stellen]

5. Verzeker je ervan dat de speciale bestelling volbracht wordt [top]

  • Bevestig met de chef-kok of de speciale bestelling uitgevoerd kan worden
  • Zie toe op de uitvoering van het speciale verzoek
  • Her-bevestig de bestelling met de keuken vůůr dat er geleverd wordt.

    [vragen die je jezelf kunt stellen]

6. Uitserveren van de maaltijd [top]

  • Serveer de maaltijd aan de gast
  • Bevestig het speciale dieetverzoek bij het uitserveren van de maaltijd
  • Ga op de juiste manier om met de situatie als de maaltijd niet voldoet aan de verwachtingen (vereisten) van de gast

    [vragen die je jezelf kunt stellen]

7. Nazorg voor gasten over de bediening en verzeker jezelf ervan dat de gast een tevreden dineer ervaring heeft gehad [top]

  • Vraag na bij de gast om je ervan te verzekeren dat de maaltijd naar tevredenheid is verlopen
  • Geef de terugkoppeling van de gast,indien nodig, door aan de manager of de chef-kok

    [vragen die je jezelf kunt stellen]

[voorgerecht 2.1.1]                                                             [voorgerecht 3]


Home        Contact         FAQ        Sitemap

© 2008 Nederlands Anafylaxis Netwerk. All rights reserved